KLIK KLIK

heartbeat.my

Jumaat, 8 Oktober 2010

RESEPI PUDING CARAMEL

Tiba2 jer kan buat entry pasal masak, he he he sapa yg kenal saya mesti terkejut punya sbnya saya nie tak pandai masak & jarang memasak pun.

Tapi jgn tak percaya saya memang buat puding nie sendiri tau (sila bangga dgn diri sendiri) ala resepi senang mcm nie bleh la saya buat.

Nie la resepinya

PUDING CARAMEL

BAHAN-BAHAN

BAHAN A (untuk pudingnye)

-5 biji telor
-1/2 cawan gula
-1 tin susu cair
-dua sudu teh esen vanila (nak taruk lebih2 pun xpe, untuk hilangkan hanyir telor)


BAHAN B (untuk caramel)
-1 cawan gula (kurangkan sikit klu x suka manis)
-1/4 cawan air panas

CARA-CARA NAK BUAT

*mula2 pukul telur bersama gula..kasi gula betul2 hancur, tak perlulah pukul telur tu sampai kembang, pastu masukkan susu cair kemudian masukkan esen vanila..kacau2 sampai sebati pastu dahhh...taruk tepi

*ini untuk buat caramel dia..campak kan gula dalam kuali (kalau malas nak basuh byk bekas, masak je gula tu terus dalam bekas nak kukus puding nt ) . gunakan api yg yg paling perlahan sebab takut hangit..gula kalau hangit x sedap nt pahit rasanye...gunakan api yg perlahan...bio kan je sampai gula tu cair sendiri dan akan jadi warna perang2..kacau2 sikit..agak2 suma gula dah perang masukkan air panas..hati2 masa masukkan air panas riso dia mendadak naik buih..panas kene tgn nt hehe....then kacau2 lagi sampailah caramel tadi mencair sepenuhnya..

*ambik bekas nak kukus, masukkan caramel yg dah siap tadi (panas2 yer) klu dah sejuk nt dia beku..kemudian masukkan bahan A tadi atas caramel..

*kukus dalam 30 minit

 
 

*kalau nak tau masak ke blom..try2 la cucuk dgn garpu kat puding tu..klu garpu x lekat pape itu tanda dah masak..bila dah masak sejukkan dulu puding tersebut..bila dah sejuk baru telangkupkan dlm bekas lain...nak sedap masukkan dlm peti ais

1 ulasan:

ALoNa Cintamaniszlite berkata...

serius...akak mmg taknah makan puding glamer ni..apatah lg nak buat..
jd tq kat hang sbb kongsi resepi ni. Hrp2 akak tak malas utk try..hehe

klik2